Zorg bieden zoals we die zelf ook zouden willen krijgen

Maatje voor de Zorg is vanuit een persoonlijke behoefte in het leven geroepen door Fred, Philip en Pieter. De zorg is, helaas niet in positieve zin, al jaren aan het veranderen. Papierwerk lijkt centraal te staan, en er is amper tijd voor noodzakelijk zorghandelingen, laat staan voor een praatje of een spontane helpende hand. In deze blog vertelt Pieter de Boer hoe het idee voor van Maatje voor de Zorg is ontstaan.

Zorg bieden zoals we die zelf ook zouden willen krijgen

Onbetaalbare zorg

Fred en ik kennen elkaar al jaren. In 2019 had Fred een kaartje over voor de Oktoberfesten in Munchen, het grootste volksfeest ter wereld. Dat hoefde hij me geen twee keer te vragen, natuurlijk. Na een leuke avond en nacht zaten we – niet helemaal fris – in de bus terug naar huis toen het gesprek op de zorg kwam. Fred was in het verleden bezig geweest wat extra zorg voor zijn moeder in te kopen, zorg thuis wel te verstaan: helpen bij het opstaan, wassen en assisteren bij de dagelijkse huishouding en vooral meer doen dan alleen het hoogst noodzakelijke. Dat bleek onbetaalbaar. 

Vier uur wachten op een klusje van twee minuten

Ik herkende zijn frustratie. Mijn oma van 93 krijgt thuiszorg. Elke dag komt er tussen 8 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags iemand langs om haar steunkousen aan te trekken. Soms zit oma wel vier uur te wachten voor er iemand komt voor een klusje dat met twee minuten gefixt is. Dan wordt er nog tien minuten tijd aan administratie besteed en weg is de zorgmedewerker weer. Tijd voor een kopje koffie of een kort praatje is er niet. Dat is niet alleen vervelend voor oma, de zorgverleners zelf worden er ook niet blij van. De druk op het zorgpersoneel is enorm en de financiële waardering is veel te laag. 

Naar huis gestuurd met een nieuwe heup en gebroken pols

En neem mijn tante. Twee jaar geleden brak ze haar heup bij een val. De nacht na haar heupoperatie moest ze plassen. Niemand reageerde op haar belletjes en ze besloot het zelf maar te proberen. Achter haar rollator schuifelde ze naar het toilet en kwam opnieuw ten val. Pols gebroken. Met een nieuwe heup en een pols in het gips moest ze naar huis, want langer in het ziekenhuis blijven is natuurlijk geen optie vandaag de dag. Bij haar in de buurt is geen thuiszorg, dus ze kwam in een verzorgingstehuis. Om haar dat te besparen, heb ik gezocht naar particuliere thuiszorg voor haar. Dat was er simpelweg niet.

Innovatieve ideeën

Ook ik vroeg me dus al tijden af of dat niet anders kon, maar daar heb ik nooit iets mee gedaan, tot dat gesprek met Fred. Toen besloten we eens uit te gaan zoeken of we niet zelf aan de slag konden met het leveren van kwalitatief goede zorg voor mensen die dat nodig hebben. Elke twee weken kwamen we samen om ons idee/plan verder uit te werken. Van het uitwerken van dit plan kreeg ik zoveel energie dat ik besloot om meer tijd vrij te maken voor Maatje voor de Zorg. We betrokken Philip erbij, een zakenrelatie van Fred. Ook Philip had wel oren naar ons plan. Hij had, met zijn ervaring in de juridisch-technologische branche, innovatieve ideeën voor een abonnementenplatform. Dat alles bij elkaar heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Maatje voor de Zorg is wat het nu is: een transparant, overzichtelijk en innovatief platform waarmee je kwalitatief hoogwaardige zorg in kunt kopen. Zorg die wordt geleverd door professionals die zorg als hun persoonlijke missie zien en daar een passende beloning voor krijgen. Kortom: zorg waar iedereen blij van wordt, zorg zoals we die zelf ook zouden willen krijgen.

Nieuwsgierig?

Wil je alle informatie op je gemak nog eens doorlezen of met iemand delen? Vraag hier snel onze brochure aan. Liever persoonlijk kennismaken voor meer informatie? Wij plannen graag een (video)gesprek in. Dat kan via ons formulier, maar je kunt natuurlijk ook altijd bellen met 085-3037880.

Icon x

Alle informatie op uw gemak nog eens doorlezen of met iemand delen? Vraag hier snel onze brochure aan.

Vraag gratis brochure aan

Icon 2

Wilt u liever persoonlijk kennismaken voor meer informatie? Wij plannen graag een (video)gesprek met u in.

Persoonlijk kennismaken
Brochure